Advertise Now!

Taaruf Tri-Yo

Posted by Insyad Media

    Tri-Yo adalah satu nama baru dan kini mereka baru mencipta nama dalam industri seni dakwah di Malaysia. Sampai ke hari ini nama Tri-Yo masih lagi berlegar-legar di telinga para peminatnya terutama bagi penggemar muzik itu sendiri. Tri-Yo merupakan sebuah kumpulan yang baru ditubuhkan pada awal tahun 2013. Kumpulan ini terdiri daripada 3 orang anak muda seperti Shahiran, Maha dan Juma. Bagi penggemar atau peminat nasyid mungkin sudah mengenali ahli kumpulan ini kerana sebelum tertubuhnya kumpulan ini, mereka bergerak solo dan juga merupakan penyanyi nasyid solo dan masing-masing pernah mengeluarkan single mereka sendiri tetapi menampilkan konsep yang berbeza dalam usaha dakwah mereka selari dengan kehendak muzik masa kini sehingga tertubuhnya Tri-Yo. Salah seorang ahli kumpulan ini iaitu mahazhir atau lebih mesra kenali sebagai Maha, sebelum ini kami pernah menulis artikel tentang beliau dalam kategori taaruf munsyid. Anda boleh membaca artikel mengenai beliau di sini.

    Dengan tertubuhnya kumpulan ini semoga apa yang mereka cuba ingin sampaikan kepada para pendengar melalui lagu yang mereka bawa ini dapat diterima oleh semua lapisan masyarakat. Walaupun lagu yang mereka bawa ini diselitkan dengan konsep Rapp, R&B, Jazz dan POP, namun konsep yang berbentuk nasihat atau dakwah tetap dikekalkan dalam lagu yang mereka bawa ini.



TRI-YO



LATAR BELAKANG KUMPULAN

    Kumpulan Tri-Yo telah ditubuhkan awal tahun 2013. Tri-Yo adalah kumpulan nyanyian yang terdiri daripada 3 orang anak muda iaitu Ahmad Shahiran, Maziatul Uzzma & Mahazhir yang masing-masing merupakan graduan dan mahasiswa IPT yang sudah mempunyai kerjaya tetap.Tri-Yo membawa maksud “Tiga” hasil gabungan 3 penyanyi yang sebelum ini lebih bergerak secara solo,dengan penghasilan single sulong yang bertajuk “SANGGAR” selain Hip-hop. Konsep Rapp, R&b,Jazz & POP juga ada di selitkan dalam lagu tersebut.

    Semenjak ditubuhkan, Tri-Yo berazam untuk membawa satu perubahan dalam industri muzik tanah air dengan membawa konsep yang berlainan dari segi lirik yang berunsurkan dakwah seperti teguran & nasihat yang baik. Dari sudut penampilan pula Tri-Yo juga  menjaga dengan baik semestinya tidak melanggar batasan agama.

    Dengan keazaman yang tinggi, Tri-Yo bertekad untuk terus berjuang dalam industri muzik tanah air seterusnya mengembangkan sayap ke peringkat antarabangsa. Tri-Yo juga berazam mengangkat martabat irama muzik & lagu dakwah di Malaysia ke tahap yang lebih tinggi dan terus diterima sebagai wadah hiburan alternatif terbaik untuk masyarakat.


PROFIL AHLI KUMPULAN


Shahiran


Nama: Ahmad Shahiran B Zainal Abidin
Umur: 25 Tahun
Asal: Tanjung Malim, Perak
Pendidikan: Diploma Teknologi Maklumat, Kolej Islam Antarabangsa (IIC)
Profesyen: Guru
Facebook: Shahiran

Juma


Nama: Maziatul Uzzma Bt Hj Ta’azim
Umur: 23 Tahun
Asal: Sabak Bernam, Selangor
Pendidikan: Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Islam, Universiti Malaya (UM)
Profesyen:  Pelajar
Facebook: Juma

Maha


Nama: Mahazhir Bin Zainol Abidin
Umur: 23 Tahun
Asal: Kuala Ketil, Kedah
Pendidikan: Ijazah Sarjana Muda (Sains) Pengkomputeran Netsentrik, Universiti Teknologi Malaysia (UiTM)
Profesyen: Pelajar
Facebook: Maha


 



____________________________________________________

Tri-Yo Group,

No. 27-4 Kg Selayang Indah,
Jalan indah 6,68100 Batu Caves,
Selangor Darul Ehsan.

No. Telefon: 019-3741437 (Shah)
E-mel: Triyo_group@gmail.com
Facebook: www.facebook.com/Tri-Yo




Related Posts

No comments:

Leave a Reply

©Hak Cipta Terpelihara 2013, Insyad Media | Arus Nasyid Interaktif ©2013 Theme: Magazine World Theme. Admin - Portal Insyad

Paparan terbaik Google Chrome | Internet Explorer | Firefox.
PENAFIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab bagi sebarang kehilangan dan kerugian yang disebabkan oleh penggunaan maklumat yang diperoleh daripada laman ini.